Sök:

Sökresultat:

82 Uppsatser om Auktoritär ledarroll - Sida 1 av 6

AuktoritÀr, demokratisk eller lÄt-gÄ? : - En studie av tre gymnasielÀrares ledarroller.

Examensarbetet AuktoritÀr-, demokratisk- eller lÄt-gÄ? En studie av tre gymnasielÀrares ledarroller behandlar lÀrares ledarroller. Vi har utgÄtt frÄn ett centralt begrepp, ledarroller. I vÄr studie valde vi metoderna observation och intervju, dÄ vi valde att observera ledarrollen i klassrummet samt göra en kompletterad intervju med tre gymnasielÀrare. De tvÄ metoderna visar tillsammans lÀrarnas synsÀtt och vÄrt synsÀtt pÄ hur ledarrollen tar form i klassrummet.

Sjuksköterskan - med rÀtt att leda

Sjuksköterskan behöver stÀrka professionens identitet och ta sin plats som ledare. Sjuksköterskans ledarroll Àr en av de huvudsakliga arbetsuppgifterna, för att kunna bedriva en kvalitetssÀker omvÄrdnad. För att utöva ett gott ledarskap krÀvs det att sjuksköterskan innehar kunskap i ledarskap och har en god sjÀlvkÀnnedom. Syftet med litteraturstudien var att belysa faktorer som pÄverkar sjuksköterskan som ledare av vÄrd. I resultatet framkom kategorierna; Ledarskapstilar, Faktorer som pÄverkar ledarbeteendet, FörhÄllningssÀttets betydelse och Professionens komplexitet.

FörskollÀrarens Ledarroll : "Om nÄgon inte vill blir det svÄrt"

Denna studie har syftat till att undersöka om förskollÀrare upplever sin ledarroll förÀndrad utifrÄn det utökade ledaransvaret som en ny reviderad lÀroplan för förskolan betonar. De centrala frÄgestÀllningarna i min undersökning har varit: Vad kÀnnetecknar erfarna förskollÀrares tankar om sitt uppdrag och om ledarskapet i förskolan? Vad beskriver förskollÀrare att de gör, i sin roll som ledare i olika situationer? Sex semistrukturerade intervjuer har genomförts med erfarna förskollÀrare. Resultatet visar att det finns en medvetenhet kring att vara en god förebild och medforskande pedagog, bidra till att skapa ett gott klimat och att ge konstruktiv feedback. Samtidigt beskriver förskollÀrarna i studien hur det uppstÄr en osÀkerhet hos dem, till exempel nÀr det gÀller att hantera egen stress, behÄlla barnfokus, hantera konflikter samt att leda kollegor som inte vill arbeta mot mÄlen.

NÀr lÀrarens ledarroll utmanas av elever

Syftet med denna uppsats Àr att ge en bild av nÀr lÀrarens ledarroll utmanas av elever. Eleverna vi Äsyftar har ingen diagnos utan det Àr elever som av nÄgon anledning visar olÀmpligt beteende i klassrummet. FrÄgorna vi belyser Àr vilka bakomliggande orsaker det kan finnas till att ledarrollen utmanas, om utmaningsproblemet kan förebyggas, vilken hjÀlp lÀraren kan fÄ att hantera problemet, hur vanligt förekommande det Àr samt om ökad yrkeserfarenhet har nÄgon inverkan. I litteraturgenomgÄngen belyser vi en rad olika orsaker till att ledarrollen utmanas och ser pÄ lÀrarens och elevens roll i situationen. VÄr teoretiska utgÄngspunkt Àr Vygotskijs tankar om det sociala samspelet mÀnniskor emellan.

LÀrarens ledarroll i gymnasieskolan: En jÀmförelse med idrottsledaren

Syftet med detta examensarbete Àr att uppmÀrksamma och analysera ledarskapets betydelse för hur en skolklass fungerar. Det finns givetvis flera olika ledarstilar inom skolan sÄvÀl som inom till exempel idrottsrörelsen. Hur skiljer sig ledaregenskaperna mellan lÀrare och idrottsledare och vilken syn har de bÄda grupperna pÄ sina respektive ledarroller? Att betingelserna Àr olika mÄste vi beakta. %09Mina frÄgestÀllningar Àr följande: %B7%09Hur upplever dagens gymnasielÀrare sin ledarroll och hur fungerar de som ledare? %B7%09Vilka likheter och skillnader finns det i synen pÄ den egna ledarrollen mellan gymnasielÀrare och idrottsledare och hur de fungerar i denna ledarroll? %09FrÄgorna som jag stÀllde till lÀrare respektive idrottsledare fanns pÄ tvÄ olika enkÀter med vardera ett tjugotal frÄgor.

Den goda lÀraren - Ur ett elevperspektiv

AbstractSyftet med uppsatsen Àr att undersöka vad som utmÀrker den goda lÀraren enligtgymnasieelever. UtifrÄn syftet har vi i litteraturen satt fokus pÄ att definiera dengoda lÀraren ur ett lÀrar- respektive elevperspektiv. Dessutom har vi i teorin lyftlÀrarens Àmneskunskap, ledarroll samt relationen mellan lÀrare och elever. För att fÄsvar pÄ uppsatsens syfte valde vi att genomföra tre fokusgruppsintervjuer medgymnasieelever för att fÄ reda pÄ vad de tycker kÀnnetecknar en god lÀrare. Efter attvi bearbetat resultatet och stÀllt det mot litteraturen kunde vi urskilja att den godalÀraren Àr nÄgon som tar ledarrollen, Àr bestÀmd, Àr rÀttvis, har god Àmneskunskap,har intresse och engagemang för Àmne och yrke samt skapar en god relation medeleverna.

LÀrares syn pÄ ledarrollen

Syftet med detta arbete Àr att undersöka vad lÀrare har för uppfattning och syn angÄende ledarrollen i yr-ket. Dessutom Àr syftet att se om och hur det förs nÄgra pedagogiska diskussioner och utvecklingsarbeten kring ledarrollen pÄ skolorna.Arbetet bestÄr av en litteraturgenomgÄng samt en studie i form av intervjuer med sex lÀrare. I litteratur-genomgÄngen tar jag upp nÄgra definitioner av begreppet ledarskap och ifall det finns behov av ledare. Jag presenterar Àven hur man ser pÄ ledarskap inom organisationer och ledarskap i klassrummet.I diskussionen har jag gjort en jÀmförelse mellan synsÀtten pÄ ledarskap i organisationer, ledarskap i klass-rummet och de intervjuade lÀrarnas syn pÄ ledarrollen.Resultatet visar pÄ att de intervjuade lÀrarna delar uppfattning, angÄende ledarrollen, med fler Àn en ledar-stil samt att alla lÀrarna har en vilja att utveckla sin ledarroll i framtiden..

LĂ€rarens ledarskap i klassrummet

Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ hur medvetna yrkesverksamma lÀrare Àr om sin ledarroll, hur de arbetar för att utveckla ledarrollen och hur de anvÀnder den för att nÄ ut till sina elever. Fokus ligger pÄ ledarrollen och det ansvar detta för med sig, och Àven hur lÀrarna ser pÄ sin egen roll i skolan. Min undersökning baseras pÄ kvalitativa intervjuer gjorda med tre verksamma lÀrare i olika delar av landet. Lgr 11 fastslÄr att lÀrarens ansvar ligger bland annat i att kunna leda en klass och att utveckla individerna i denna klass. Resultatet visade att begreppet ledare kan vara svÄrtolkat och att man jobbar som ledare olika beroende pÄ vilken klass man har framför sig och varierade beroende pÄ om man var ÀmneslÀrare eller klasslÀrare, det visade sig ocksÄ att lÀrarna hade olika uppfattningar om hur mycket man skulle diskutera lÀrarrollen och hur man kan utveckla den i skolan..

BalansgÄng med fingertoppskÀnsla i grÀnsland : En kvalitativ studie om hur ledare för dramapedagogiskt arbete beskriver grÀnssÀttande mellan dramapedagogik och terapi

Denna studie undersöker hur ledare för dramapedagogiskt arbete med utsatta barn och ungdomar upplever och beskriver sin ledarroll. Fokus ligger pĂ„ hur de beskriver skillnaden mellan dramapedagogik och terapi men frĂ€mst hur de beskriver och hanterar ett grĂ€nsland i en dramapedagogisk verksamhet som kan tippa över i en terapeutisk situation. Tre kvalitativa intervjuer och en mailintervju har gjorts med fyra olika kvinnor, med olika utbildningsbakgrund; dramapedagoger, socionomer och beteendevetare.I resultatet av de fyra kvinnornas beskrivningar utifrĂ„n frĂ„gestĂ€llningarna har tre aspekter kunnat utlĂ€sas som viktiga dĂ„ det gĂ€ller att kunna hantera en dramapedagogisk verksamhet för utsatta barn och ungdomar, för att inte hamna i, eller för att kunna hantera att vara i ett grĂ€nsland mellan dramapedagogik och terapi. De tre aspekterna Ă€rSYFTET, LEDARROLLEN samt FINGERTOPPSKÄNSLA.

Tre chefers hÀlsa utifrÄn deras egen chefsnivÄ

HÀlsa Àr ett begrepp som har förÀndrats över tid. Chefers hÀlsa har diskuterats en hel del men dÀremot har inte chefsnivÄns betydelse för den egna upplevda hÀlsan diskuterats. Syftet med denna studie var att beskriva tre chefers upplevelser av egen hÀlsa frÄn deras egen chefsnivÄ. Metod: Den empiriska studien genomfördes genom tre kvalitativa intervjuer i form av en halv (semi) strukturerad intervju. Intervjuerna analyserades med hjÀlp av en manifest innehÄllsanalys vilket resulterade i tre huvudkategorier; krav och kontroll, stödets betydelse samt chef och ledarroll.

Möjligheter och hinder med stora klasser

?Möjligheter och hinder med stora klasser, Att arbeta mot elevernas lÀrande oberoende pÄ klassens storlek-Opportunities and obstacles with large classes, Working toward student learning independent of class size ?- ett examensarbete av Josefine Ekholst och Linnéa Hedlund. En av riksdagens idag viktigaste frÄgor Àr huruvida dagens skolklasser Àr för stora eller ej, för att bedriva undervisning som bidrar till att kunskapsmÄlen uppfylls. Detta blir vÀsentligt för oss dÄ vi som blivande lÀrare kommer att bedriva vÄrt arbete i dessa klasser. Valet av Àmne för studien kÀndes dÀrför intressant och nödvÀndigt. Syftet med studien Àr att- belysa hur pedagogerna resonerar kring gruppstorlek och dess pÄverkan pÄ verksamhetens kvalitet.

Medlaren i fokus : Upplevelsen av att genomföra medling vid brott

Bakgrund: Forskning pa?visar pa? skolor som arbetsplats en o?kad stressniva? och minskat va?lbefinnande. Fokus i denna studie var utifra?n detta att underso?ka hur rektorn i sin ledarrollresonerade kring motivation och personalens va?lbefinnande pa? arbetsplatsen ur ett salutogent perspektiv samt att se om rektorns fo?rsta?else av dessa begrepp ansa?gs vara ett redskap i den kommunala grundskolan fo?r att utveckla sin personal.Syfte: Studien utforskade hur rektorer i kommunala grundskolan uppfattade att de motiverade sin personal och skapade va?lbefinnande pa? arbetsplatsen.Metod: Elva kvalitativa intervjuer med rektorer gjordes. Data analyserades genom en kvalitativ inneha?llsanalys.

Motivation och vÀlbefinnande pÄ arbetsplatsen : En studie kring hur rektorer i kommunala grundskolan uppfattar att de motiverar sin personal och skapar vÀlbefinnande pÄ arbetsplatsen.

Bakgrund: Forskning pa?visar pa? skolor som arbetsplats en o?kad stressniva? och minskat va?lbefinnande. Fokus i denna studie var utifra?n detta att underso?ka hur rektorn i sin ledarrollresonerade kring motivation och personalens va?lbefinnande pa? arbetsplatsen ur ett salutogent perspektiv samt att se om rektorns fo?rsta?else av dessa begrepp ansa?gs vara ett redskap i den kommunala grundskolan fo?r att utveckla sin personal.Syfte: Studien utforskade hur rektorer i kommunala grundskolan uppfattade att de motiverade sin personal och skapade va?lbefinnande pa? arbetsplatsen.Metod: Elva kvalitativa intervjuer med rektorer gjordes. Data analyserades genom en kvalitativ inneha?llsanalys.

Liknande ledarskap men skilda livsstilar : Om kvinnliga företagares ledarroll i Tyskland och Thailand

Syftet med studien var att tolka och förstÄ karktÀristiska drag i ledarskapet hos kvinnliga företagare inom serviceyrken i Tyskland samt tolka och förstÄ likheter och skillnader i ledarskapet hos kvinnliga företagare inom serciveyrken mellan Tyskland och Thailand och Àven diskutera villkoren för kvinnliga företagares ledarskap i Sverige. Detta utifrÄn temana drivkrafter, ledarrollen och attityder frÄn samhÀllet. Semistrukturerade samtalsintervjuer genomfördes med tyska och thailÀndska kvinnor, utifrÄn en hermeneutisk inspirerad forskningsansats och med tre av Hofstedes kuturella dimensioner samt auktoritÀrt och demokratiskt ledarskap som teoretiskt perspektiv. Drivkrafterna för samtliga kvinnor var individualistiskt dÀr det handlade om att vara oberoende frÄn andra mÀnniskor. Livsstilarna för kvinnorna i Tyskland och Thailand skiljer sig Ät.

Projektledaren i fokus : En studie om projektledarskap i en projektgrupp inom en ideell förening

Denna kandidatuppsats behandlar Àmnet ledarskap och beskriver hur ledarskapet hos en projektledare i Föreningen X har sett ut. Fokus ligger pÄ projektledaren som den formella ledaren i projektgruppen och hur personen har hanterat sin projektledarroll. Studien ser nÀrmare pÄ projektledarens ledarroll utifrÄn ett styrande, stödjande och delegerande perspektiv samt de krav som sÀtts pÄ projektledarollen. Utöver detta behandlas och presenteras den teori som rör krav pÄ ledarskap, situationsanpassat ledarskap, tidsbegrÀnsat ledarskap samt synen pÄ svenskt ledarskap. Vidare presenteras den normativa modellen Fundamental Interpersonal Relationship Orientation (FIRO) som förklarar ledarskapet inom olika grupputvecklingsfaser.

1 NĂ€sta sida ->